Mobilnak 3 fontos fő technikája van, amivel rendelkezésre áll a mobilbarát weboldalak létrehozására. Az egyik reszponzív (gyakrabban használják), a másik adaptív, a harmadik meg elkülönített url-ek.
Megosztom és leírom mindhárom technológia összehasonlításáról, melyik drágább, melyik rövidebb a munkaidő, melyikkel eredményesebb lehetne. Melyiket jobban támogatja a Google robot?
3 fő technikai fontos összehasonlítása
Konfiguráció | Azonos URL-eket alkalmaznak? | Azonos HTML kódot alkalmaznak? |
---|---|---|
Reszponzív webdesign | IGEN | IGEN |
Dinamikus kiszolgálás (Adaptív) | IGEN | NEM |
Elkülönített oldalak | NEM | NEM |
Mindhárom technológia közül többségében a reszponzív webdesign-et támogatják a legjobban, mert az olcsóbb és a rövidebb munkaidője miatt. Természetesen van lehetőség a másik technológiát alkalmazni, de attól függ, hogy mit szeretne, mi a célja, ráadásul erőforrásoktól és lehetőségektől függ. Megrendelés előtt érdemes a szakértővel kell egyeztetni, csak azután lehet döntést hozni és belevágni a projektbe.
Reszponzív webdesign (responsive)
Teljesen ugyanazok a HTML forráskódok és az url-ek, csak annyi a különbség, hogy a képernyőfelbontásakor szerint alakulnak az UX design megjelenítések.
Előnyök
- olcsóbb, mert egy url minden eszközökben/verziókban alkalmasak (asztali számítógép, tablet és mobil: képernyőfelbontás alapján szerint tud módosítani a megjelenítést)
- rövidebb munkaidő
- nem szükséges külön karbantartani
- mivel 1db url miatt könnyebb lesz megosztani, illetve keresőmotorokban könnyebb lesz indexelni az egyedi tartalmát
- nem szükséges beállítani és átirányítani, hogy megfeleljenek az eszközök és verziók szerint, ennek köszönhetően jobb teljesítménye és betöltési idő
Hátrányok
- nagyméretű oldalaknál a betöltési idő esetén még nem tökéletes, de ha jól optimalizálva, akkor nem lesz baj
- figyelni kell a tervezésekor és fejlesztésekor, hogy minden eszközöknél jó legyen
Adaptív (adaptive), (Dinamikus kiszolgálás (dynamic serving))
Bár ugyanazok az URL-ek, de az eszközök alapján a verzióhoz és a típusokhoz szerint igazítva az UX design megjelenítések. Pontosabban a weboldala szerveren betöltés előtt megvizsgálja, hogy milyen eszközről nyitják az oldalt és ez alapján szükséges UX design szerint tervezett oldalt fog megjeleníteni.
Előnyök
- egy url-ben minden eszközökben jó, de különböző HTML kódot alkalmaznak az eszközöktípusokhoz a verziója szerint, tehát különböző és egyedinek kell lennie
- gyorsabb a betöltési idő a külön optimalizálásnak köszönhetően
- tökéletes egyedi felhasználói élmény fog elérni a különböző rendezések miatt
Hátrányok
- drágább, mert minden eszközökben külön legyen optimalizálva
- hosszabb munkaidő
- sajnos, igen szükséges külön karbantartani, ezért drága
- el fog rontani, ha esetleg az egyik eszköz vagy hozzá verzió szerint nem elérhető
Elkülönített url-ek / oldalak (separate)
- két külön weboldalról van szó, mely az egyik desktop nézeten szerint www.domainnev.hu-t és a másik pedig mobileszközökön szerint például m.domainnev.hu-t alkalmaznak
- mindkét külön domain-ok miatt külön tárhelyeken vagy az egy tárhelyen belül két mappában külön elhelyezkedve a weboldal. Ráadásul a HTML kódok is eltérőek, különítve vannak
Előnyök
- elkülönített eszközök szerint átirányítva miatt adatforgalma alacsonyabban fogyaszt, pl képméretek miatt
- a megosztásnál vagy linkelésnél simán lehet különböztetni, hogy melyik asztali és melyik mobil, hisz egyik www.domainnev.hu, másik meg m.domainnev.hu. Mert mindenki tudja, hogy “m.” ez egy mobilbarát weboldal
- tökéletes egyedi felhasználói élmény fog elérni a különböző rendezések miatt
Hátrányok
- több url-ek miatt figyelni kell az átirányításokat és beállításokat
- drágább a külön implementálás, karbantartás miatt
- hosszabb munkaidő a külön fejlesztés miatt
- sok átirányítási funkciók miatt lassú a betöltési idő (HTTP-átirányítás és változó HTTP-fejléc alkalmazásával miatt)
- sajnos, igen szükséges külön karbantartani
- google eszközökben is külön kell kezelni, különben duplikált tartalomnak fog ítéli a Google robot
Összefoglalásképpen
Mindhárom technikai közül legjobban támogatom használni: responsive webdesign-t.
Hogy miért?
Gyorsabban le lehet zárni a projektet, Google jobban támogatja ezt az előnyök felsoroltak miatt, és igen olcsóbban lehet megrendelni.
Az elkülönített url-eket csak akkor érdemes használni, ha mindennapos, nagy forgalom és több látogatót szeretne hozni, akik böngészni fognak egy nagy weboldalt, főleg a betöltési idő és mobil adatforgalom miatt nehogy veszítsen az érdeklődök.
Például:
facebook (www.facebook.com és m.facebook.com)
origo mint hírközlő oldal (www.origo.hu és m.origo.hu)
Felhasznált források:
0 Megjegyzések